14 Eylül 2012 Cuma

Mantar Isı Yalıtım Malzemeleri

Mantar ısı yalıtım malzemeleri (levhaları), Kuzey Afrika kıyıları ile Sicilya, Korsika, Sardunya Adalarında yetişen ağacın kabuklarından elde edilir. Eskiden yalıtım ( mantolama ) amacıyla kullanılırken bugün daha ziyade dekorasyon amacı ile ve sise mantarı olarak kullanılmaktadır. Ham mantarın yoğunluğu 120-190 kg / m3 arasındadır. Isıl iletkenliği 0,040 W / mK olup, homojen gözenekli bir yapıya sahiptir. Mantar levhası, doğal mantarın kırılması veya öğütülmesi ile meydana gelen parçacıkların fırınlanması ve bunların bitümlü, reçine vb, bağlayıcı madde kullanılarak veya kendi yapısındaki doğal yapıştırıcı madde ile ısı ve/veya basınç altında birleştirilmesi suretiyle şekillendirilmesinden elde edilen mamuldür. Taneli yalıtım malzemelerinin en önemlisi mantardır. Meşe mantarı tabi haliyle hava gözenekli taneler halindedir. Öğütme, ayırma, suya bastırma gibi işlemlerle kalite yükselir. 400 0 C‘ de hava gönderilerek hem gözenekler hem de küflenmenin önüne geçilir. Kimyevi maddelere dayanıklıdır. Halojenlere, amonyağa, eter yağlarına dayanıksızdır. Yanıcıdır ve is çıkararak yanar. Tanelenmiş hali dökme mantarı oluşturur. Dökme mantar higroskopiktir. Haşarat barındırmaya müsaittir ve küflenebilir. Ancak sayılan bu kötü özellikler mantara basınç altında bağlayıcı ilave edilerek (genellikle bitüm) ortadan kaldırılabilir. Pratikte bilhassa isçilik ve konstrüksiyon bakımlarında kolaylık sağlaması için; levha ve boru gibi şekle getirilmiş mantar kullanılır. Mantar tanelerine zift emdirilerek istenilen şekilde preslenirler. Bu şekilde elde edilen levha veya şekillendirilmiş haldeki mantarın yoğunlukları _ = 120-150 kg / m3 arasında değişir ve ısı iletim katsayıları da _= 0,051-0,065 W / mK değerini alır. şayet izole edilecek kısımda hava geçirgenliği de önlenmek isteniyorsa, yoğunluk _ = 250 kg / m3 olacak şekilde preslenir. Bu halde mantar en fazla 110 0C‘ ye kadar kullanılabilir. şayet alt kısmına kizelgur tabakası konursa 140 0C‘ ye kadar yükselen sıcaklıklarda da kullanılabilirler.

Uygulamada özellikle soğuk hava tesislerinde, terleme olan duvar, döşeme ve tavanlarda, havalandırma kanallarında, ısıtma ve sıcak su devrelerinde, alçak basınç kazanlarında pres edilmiş mantar tercih edilir. Mantar levhaların döşenmelerinde önce temas edilecek yüzeylere bitüm ihtiva eden harç kullanılır. Mantar ısı yalıtım levhaları genellikle 20, 30, 40, 50, 100, 150, 200 mm kalınlığında imal edilirler.

kaynak : https://www.guneyyapiizolasyon.com.tr/sayfalar.3903.mantar-isi-yalitim-malzemeleri.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder